• Skip to main navigation
  • Skip to main content
  • Skip to Footer
  • Sverige
    • Novartis i världen
Novartis logo: a global healthcare company
  • Vårt arbete
    • Forskning och utveckling
    • Kliniska prövningar
    • Läkemedel
    • Behandlingsområden
  • Om Novartis
    • Vårt syfte
    • Våra värderingar
    • Vårt ansvar
    • Vår strategi
    • Företagets historia
    • Vår verksamhet
    • Beställ material
    • Vårt löfte
  • Nyheter
    • Mediakontakt
    • Nyheter
  • Karriär
    • Att arbeta på Novartis
    • Lediga tjänster
  • Kontakta oss
Search
  • TwitterTweet
  • FacebookShare
  • Share
    • Twitter
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Email
  • Jump to Comments
HISTORIER/Global påverkan

Martin Edlund, VD för Malaria No More pratar om projektet Power of One

Martin Edlund som i dag arbetar som VD är en av grundarna av Malaria No More. Han har varit med och tagit fram uppmärksammade kampanjer för att öka allmänhetens engagemang kring malaria. Edlund har en bakgrund som journalist och politisk konsult.

Febr. 25, 2016

Vad är Power of One och vilken skillnad kommer det att göra för barnen i Afrika?

Edlund: Power of One är en kampanj startad av Malaria No More. Syftet är att kampanjens partners, däribland Novartis, tillsammans med allmänheten ska lyckas få ett slut på dödsfall orsakade av malaria, ett barn i taget. Malaria dödar ett barn varje minut, men Power of One tillåter dig att ”stoppa tiden” genom att donera en dollar för att förse ett barn i Afrika med ett malaria-test och behandling. Afrika är det område där dödsfall orsakade av malaria är vanligast.

Kampanjen använder den senaste tekniken inom sociala medier, mobiler och e-handel för att engagera användare och få dem att interagera med kampanjen. Novartis bidrar till att göra Malaria No More ännu mer effektiv genom att matcha varje donation, och därmed dubbla antalet insamlade behandlingar.

Malaria dödar ett barn varje minut. Hur ser utmaningen för att utrota malaria ut?

Edlund: Vi har gjort enorma framsteg när det gäller att bekämpa Malaria, sedan år 2000 har antalet barn som dör av malaria minskat med 48 procent. Vi har dock fortfarande en lång väg att gå. Bland annat måste vi möta problem som motstånd mot medicinering i Asien, begränsade ekonomiska resurser och svårigheten att få fram de produkter som kan rädda liv – exempelvis myggnät, tester och behandlingar – till avlägset belägna områden.  Trots utmaningarna är vi i dag närmare än någonsin tidigare att kunna förpassa malaria till historieböckerna. 

En ny generation diagnostiseringsverktyg ger oss bättre möjligheter att hitta parasiten som orsakar malaria. Vi har läkemedel för att behandla sjukdomen och vi har pågående forskning och utveckling som förser oss med ännu starkare verktyg för att förhindra att fler insjuknar. Bland annat finns stora förhoppningar om en engångsdos med botemedel, vilken skulle vara en viktig pusselbit i arbetet mot att utrota malaria helt.

Även här spelar Novartis en viktig roll genom att vara ledande inom forskning och utveckling. Mobilteknologi hjälper till att kartlägga hur läkemedel mot malaria fraktas från fabrik till behövande. Tekniken underlättar också för arbetare på fältet att enkelt monitorera rapporter om malariautbrott och verkan av de behandlingar som sätts in.

Varför behöver vi en kampanj som Power of One? Vad gör den unik?

Edlund: Jag tror att det är avgörande att det är enkelt för allmänheten att hjälpa till när vi ber dem att engagera sig i arbetet med att nå ett så ambitiöst mål som att utrota malaria helt. Jag tror att Power of One tilltalar många eftersom det är väldigt enkelt men fortfarande meningsfullt. Betala en dollar för ett malaria-test och en behandling som hjälper ett barn i Afrika där kring 90 procent av alla dödsfall orsakade av malaria inträffar.

Power of One visar vilken stor inverkan en liten donation kan ha samt gör hela donationsprocessen så enkel tack vare modern och användarvänlig teknik. Den kraft vi håller i vår hand är häpnadsväckande, med mobiltelefoner kan vi förändra världen och Power of One visar detta genom att göra det enkelt att hjälpa ett barn.

Varför är Novartis rätt partner för kampanjen?

Edlund: Det självklara svaret är att Novartis den ledande tillvärkaren av den malaria-behandling som WHO rekommenderar, artemisinin-baserade kombinationsläkemedel, (ACTs).

Jag tror dock att en än viktigare anledning till varför Novartis är kampanjens rätta partner är vårt delade engagemang för att utrota den här sjukdomen. Novartis var ledande i utvecklingen av ACTs samt i framkant när det kom till att utveckla läkemedel som gör det lättare för barn att få behandling. Detta initiativ fortsätter genom att Novartis fokuserar på R&D – här får inte ”SMS for life” missas att nämnas, initiativet hjälper personer som behöver behandling få den där och när de behöver den tack vare ett nytt sätt att ta vara på och behandla data.

Från Malaria No Mores sida är vi stolta över att framhäva Novartis för deras roll i kampen för att utrota malaria. Det är ingen överdrift att säga att den historiska framgång vi har gjort gällande att minska antalet dödsfallet av malaria inte kunde ha åstadkommits utan Novartis.

Hur kan allmänheten bli en del av Power of One och hjälpa till att besegra malaria?

Edlund: Vi har gjort vårt bästa för att göra det så enkelt som möjligt för människor att hjälpa oss att rädda liv. Med några få enkla tryck på skärmen på din smartphone är du klar. Donationer kan göras via vår mobilanpassade hemsida www.P01.org. Där finner du den information du behöver för att lätt följa upp den inverkan din donation har. Du kan också uppmana dina vänner att följa ditt exempel eller starta en egen insamlingssida genom sajten där alla i din omgivning kan gå samman och bidra till att bekämpa malaria.

Genom sammarbetet med Novartis som dubblar antalet behandlingar som donationerna ger samlade kampanjen i Zambia snabbt in två millioner behandlingar. Tack vare allmänheten han vi bidra till att fler barn blir och förblir friska i Zambia.

    • TwitterTweet
    • FacebookShare
    • Share
      • Twitter
      • Facebook
      • LinkedIn
      • Email
    • Jump to Comments
  • Print
  • Save

You are here

  1. Hem ›
  2. HISTORIER ›
  3. Global påverkan

Novartis Sverige

  • Vårt arbete
  • Om Novartis
  • Behandlingsområden
  • Nyheter
  • Karriär
  • Kontakta oss
  • Locations

Följ Novartis

  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Email
  • Novartis i världen
© 2021 Novartis Sverige AB
  • Användarvillkor
  • Integritetsskyddspolicies
  • Cookie Settings

Webbplatsen är avsedd för svenska besökare